Українознавство – 2005: Календар-щорічник / Упорядники В. Піскун, А. Ціпко, О. Щербатюк. – К.: Українська Видавнича Спілка, 2004.
ГАЛЕРЕЯ ПОРТРЕТІВ. УКРАЇНСЬКИЙ ПОГЛЯД ЗА КРАЙ-ОБРІЙ
Зміст
ГАЛЕРЕЯ ПОРТРЕТІВ…153
- Із джерел. Печерське подвижництво: іконописець Алімпій та Агапіт-лічець (до 955-ї річниці народження Алімпія Іконописця та 910-ї річниці смерті Агапіта Безміздника)…154
ДУХОВНА СКЕЛЯ УНІЇ
|
ПОТУЖНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ВПЛИВ НА РОСІЙСЬКУ МУЗИЧНУ КУЛЬТУРУ
|
ПОДВИЖНИК НА НИВІ МОГИЛЯНСЬКОЇ ВЧЕНОСТІ
|
МИХАЙЛО АВЕНАРІУС – ЗАСНОВНИК НАУКОВОЇ ШКОЛИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ФІЗИКИ В УКРАЇНІ
|
ЙОГО НАЗИВАЛИ АРХЕОЛОГОМ-РЕВОЛЮЦІОНЕРОМ
|
«ПРАВА, ЗА ЯКИМИ СУДИТЬСЯ МАЛОРОСІЙСЬКИЙ НАРОД» – НАЙБІЛЬШЕ ЗАЦІКАВЛЕННЯ ВЧЕНОГО-ЮРИСТА
|
«КИЇВСЬКА АРХЕОҐРАФІЯ» В ДОСЛІДНИЦЬКІЙ ПРАЦІ ВОЛОДИМИРА ПЕРЕТЦА
|
«СВЯТИЙ ЛІКАР»
|
БАКТЕРІОЛОГ ФЕДІР ОМЕЛЬЧЕНКО
|
ПІАНІСТКА З РОДИНИ ОКУНЕВСЬКИХ
|
ЖИТТЯ – ЯК ТАНЕЦЬ, ТАНЕЦЬ – ЯК ЖИТТЯ
|
ПАРИЖ СОНІ ДЕЛОНЕ
|
МАЙСТРИНЯ УКРАЇНСЬКОГО СЛОВОТВОРЕННЯ
|
ТРИ ГІЛКИ ОШАТНОЇ КРОНИ
|
ПЕРШОВІДКРИВАЧ ВАЖКОЇ ВОДИ
|
НА КРИЛАХ УКРАЇНСЬКОЇ ПІСНІ
|
НАЙВИЗНАЧНІШИЙ ДОСЛІДНИК ПАЛЕОЛІТУ
|
ЛЮДИНА, ВЧЕНИЙ, ПЕДАГОГ
|
СПРАВЖНІСТЬ
|
«ПРАЦЯ ДЛЯ УКРАЇНИ БУЛА ЗМІСТОМ ЙОГО ЖИТТЯ»
|
З УНІВЕРСИТЕТОМ І ДЛЯ УНІВЕРСИТЕТУ: ВІД СТУДЕНТА – ДО РЕКТОРА
|
РАДЯНСЬКИЙ ПЕРІОД ЖИТТЯ АКАДЕМІКА ВЕРНАДСЬКОГО
|
ТАЛАНОВИТИЙ ВИХОВАНЕЦЬ КИЇВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ
|
ДОСЛІДНИК СТЕПОВИХ КУРГАНІВ
|
ЄВРОПЕЙСЬКА ДУША УКРАЇНИ
|
ІЗ НОТАТОК ПРО ОКСАНУ ЗАБУЖКО
|
УКРАЇНСЬКИЙ ПОГЛЯД ЗА КРАЙ-ОБРІЙ…231
Валентина ПіскунУКРАЇНСЬКИЙ ПРОЕКТ. СУЧАСНА ДЕРЖАВА І НАЦІЯ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ОСОБИСТІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ«…iстина здобувається не ковтанням того, Робiн Дж. Колiнгвуд. Ідея iсторiї У пошуках формули порозумiння мiж державою i суспiльством2005 рiк українське суспiльство зустрiчає революцiйно наснаженими гаслами «Свободу не спинити» та «Нас багато, i нас не подолати». Свобода для української спiльноти стала не тiльки об’єктивною реальнiстю, за яку боролися в морознi листопадово-грудневi днi 2004 року, а й вистражданою у попереднiй час необхiднiстю. Тим чинником, котрий убезпечує нацiю вiд розтлiння й поступового перетікання мiсцевої елiти в iншодержавнi утворення. Ще на початку червня 2004 р. один iз провiдних українських полiтикiв з гiркотою зазначав: «Сьогоднi ми, полiтично активнi українцi, стомилися. Нам не подобається, що суспiльство належним чином не реагує на прояви найдикiшої сваволi й корупцiї. Ми це сприймаємо як власну поразку, а поразка – завжди стомлює»1. Якими ж були мотиви, що спонукали полiтика саме до такого висновку? Українському суспiльству, окриленому здобуттям незалежностi, на початку 90-х рокiв ХХ столiття доля пiдкинула складне випробування. Це було випробування на стiйкiсть, на мужнiсть та терпiння; випробування Вибором. Загальносуспiльний вибiр на користь незалежної Української держави на референдумi 1 грудня 1991 року був спричинений рiзними факторами. Комунiстична бюрократiя, втомлена економiчним та полiтичним безладдям в СРСР у часи перебудови2, в незалежнiй Українi вбачала своє самозбереження, позаяк обiймала всi ключовi посади в державi. Українська нацiонально-демократична опозицiя, котра сформувалася навколо Народного руху та Народної ради у Верховнiй Радi України, продовжувала iдеологiєю та буттєвою практикою захищати свiй попереднiй вибiр3. Де юре пiдтвердила той факт, що багаторiчна нацiонально-визвольна боротьба українцiв вiд часiв поразки Української революцiї 1917–1921 рр. завершилася перемогою. Бiльшiсть українського загалу голосували як пiд впливом агiтацiї нацiонал-демократiв, так i через бажання усталеностi та з надiєю на те, що на меншiй територiї, якою є Україна порiвняно з незрiвняними просторами СРСР, значно швидше можна навести лад i порядок. Незалежна Українська держава стала так само й суб’єктом мiжнародної полiтики. Проте затвердити загальнополiтичний вибiр обранням президента України вiд опозицiї українцям не вдалося. Жоден iз кандидатiв вiд нацiонально-демократичного сектора суспiльства (нi найбiльш харизматичний Вячеслав Чорновiл, нi легендарний Левко Лук’яненко, нi статечний iнтелектуал Ігор Юхновський) не змiг конкурувати з представником пострадянської посткомунiстичної бюрократiї, жвавим Леонiдом Кравчуком. Процес конвергенцiї пострадянської бюрократiї – соцiалiстичної в капiталiстичну, в так звану «українську» упродовж 90-х рокiв супроводжувався як прямим привласненням нею загальнодержавної власностi, так i створення таких умов життєдiяльностi, якi забезпечували процес її самовiдтворення та сприяння розвитковi вишуканих способiв i методiв узалежнення людини вiд системи. Продовження багаторiчної полiтики пiдкилимностi та закритостi, значного вiдчуження влади вiд народу, девальвацiї нацiональних цiнностей в умовах загальносвiтової конкуренцiї штовхали промислову та господарську елiту на отримання швидких i вагоморесурсних (в умовах України) дивiдендiв вiд розтринькування загальнонародного багатства. «Україна пережила у 1990–1999 роках найдовший i чи не найглибший спад серед усiх країн з перехiдною економiкою – обсяги валового внутрiшнього продукту скоротилися на 59,2 %, випуск промислової продукцiї – на 48,9 %, сiльськогосподарської – на 51,4 %… Загальний спад в економiцi негативно позначився на обсягах iнвестицiй в основний капiтал, якi у 2000 роцi склали лише 27 % вiд обсягiв 1991 року»4. Пiд тиском бiльш мобiльних полiтичних елiт потужних держав Україна позбулася ядерної зброї (в надiї на фiнансовi компенсацiї та захист її простору державами-гарантами), а як наслiдок свiтової конкуренцiї – промисловий комплекс розтринькувався i грабувався. В оправдання такої полiтики Л. Кравчук писав: «Країна виявилася не пiдготовленою до ринку: економiка не була готовою до приватизацiї, людина – до перевтiлення у господаря, влада – до роботи в ринкових умовах, до спротиву спритним шахраям… Невдалi реформи призвели до постiйного падiння темпiв виробництва, до розповсюдження зубожiння, до зростання безробiття – якщо в 1993 роцi кiлькiсть тих, хто не мiг працевлаштуватися, складала трохи бiльше пiвмiльйона, то вже 2001 року армiя безробiтних нараховувала 3,1 мiльйони. А рiвень прихованого безробiття, за оцiнками експертiв, зараз (2002 р. – Авт.) сягає чвертi усього працездатного населення країни»5. І сам президент Л. Кравчук, зраджений пострадянською бюрократiєю на виборах 1994 р., сентенцiйно пiдсумував безпораднiсть свого хитросплетеного керування «Маємо те, що маємо». Із перемогою на президентських виборах Леонiда Кучми пов’язуємо ряд ключових моментiв розвитку українського соцiуму. По-перше, клановiсть управлiння державою стала доконаним фактом; по-друге, такий спосiб поводження як «земляцтво» став чинним не лише в державному управлiннi, а й суспiльному життi. На рiвнi старих комунiстично-радянських комунiкацiй створюється громадський рух – обласнi земляцтва, якi, в переважнiй бiльшостi, очолюють колишнi секретарi обкомiв партiї та номенклатурники рiзних рiвнiв. Саме такий спосiб самовияву громадської iнiцiативи пiдтримується державою. Всi iншi – полiтичнi партiї, громадськi рухи, громадянськi iнiцiативи розкладаються зсередини шляхом застосування вiдповiдних технологiй. І як вердикт неспроможностi координацiї їхньої дiї та взаємодiї з вуст президента звучить як вирок суспiльству: «Українська нацiональна iдея не спрацювала». По-третє, владi й державному апаратовi стали заважати люди з активною позицiєю (не тiльки полiтично активнi, а й тi, котрi намагалися утриматись в умовах повного розвалу економiки пiд гаслом ринкових реформ). Із країни вiдбувається великий вiдтiк продуктивно активного населення: вченi, лiкарi, люди рiзних професiй масово виїздять працювати за кордон. Причому часто такi виїзди вiдбуваються не тiльки з вiдома держави, а й при безпосереднiй участi її структур, якi сприяють отриманню вiз, перетину кордону тощо. І хоча свiтова аналiтика вустами найбiльш вiдомих полiтологiв-практикiв, учених (наприклад, З. Бжезинського) людський ресурс визначає як найбiльшу цiннiсть в умовах всенаростаючих глобалiзацiйних процесiв, українська влада безпорадно продовжує надавати прямi донацiї економiчнiй могутностi iнших нацiй. Причому, витративши державний бюджет, загальнонацiональнi кошти на пiдготовку висококвалiфiкованих спецiалiстiв, якi працевлаштовуються в iнших країнах. У серединi країни спостерiгаємо неймовiрнi парадокси. Промислова й полiтична «елiта» набуває нових рис i ознак, що найкраще спостерiгаються у змiнах засобiв пересування та житлозабезпечення. «Волги», «Запорожцi», «Лади» змiнюються на «Мерседеси», «Вольво», «Пежо», «Опелi» тощо. Квартири, бодай i в престижних будинках, – на замiськi котеджi. Українське суспiльство також намагається вижити i пристосуватись до умов, i, за влучним висловлюванням Івана Драча, – «змiнює кравчучку на кучмовоз». Виключно за рахунок приватного господарювання на селi стає єдино можливим спосiб виживання родин у мiстах i мiстечках, де все зростає безробiття. Прiрва мiж тими, хто при владi, i тими, хто делегує право владарювати вiд свого iменi, поглиблюється. Українське суспiльство, зморене необхiднiстю постiйного пристосуванства, елементарного виживання, безуспiшним протистоянням хабарництву i корупцiї, не тiльки вiдчуджується вiд влади i держави, а саме в них почало вбачати найбiльше зло. Бiльше того, зло набуло й символiчно виразних форм. Воно принижувало людську гiднiсть, сприяло все поглиблюванiй упiдленостi соцiуму, розтлiнню суспiльної моралi: вбивства журналiстiв, смерть опозицiйних полiтикiв, зникнення людей, вiдкрите зрощення правоохоронних органiв iз злочинним свiтом, а подекуди й прихiд їх до влади. Усе це викликало незадоволення суспiльства, i у той же час, як не парадоксально, сприяло акумуляцiї внутрiшньої енергiї суспiльного спротиву. У свiй час iсторик Андреас Каппелер у працi «Мазепинцi, малороси, хохли: українцi в етнiчнiй iєрархiї Росiйської iмперiї» виокремив три iєрархiї лояльностi українцiв у загальноросiйськiй системi: полiтичну лояльнiсть, станову та кола культури, якi не були статичними i змiнювалися упродовж столiть, а часом i переплiталися6. Виокремлюючи таку структурацiю, автор спирався на досвiд перебування українцiв у складi Росiйської iмперiї. Проте варто пам’ятати, що подiбний тип лояльностей був характерний i в Австро-Угорськiй, культурно-зорiєнтованiй у забезпеченнi прав нацiональних меншостей, iмперiї. Так само у Радянському Союзi лояльностi українцiв складалися не тiльки структуровано за вищезазначеними ознаками (тiльки станова замiнена бюрократично системною вiдданiстю комунiстичним iдеалам), а й трансформацiєю генетично спорiднених якостей для українцiв, котрi вiдстоювали свою українськiсть. Логiчний називний ряд «мазепинцi», започаткований щодо українцiв iз часiв Мазепинського спротиву (вiдстоювання своєї територiальної та полiтичної окремiшностi), було продовжено. У 20–30-х роках ХХ столiття українцiв, котрi самовiддано захищали свою землю, просто були добрими селянами-господарями, вчителями, вченими, iменували «петлюрiвцями», «буржуазними нацiоналiстами». В iнформацiйних бюлетенях бiльшовицьких спецорганiв з мiсць, що складалися подекадно, iнодi щомiсяця, вiдстежувався загальний настрiй населення України. Так, наприклад, у зведеннi за квiтень 1922 року «Загальний полiтичний настрiй Чернiгiвщини» читаємо, що населення пiдроздiлялось, помiж iнших категорiй, за становою ознакою (робiтники, селяни, iнтелiгенцiя), партiйною, релiгiйною так само i на «петлюрiвщину». Сюди вiдносили дрiбнi осередки колишнiх петлюрiвцiв, офiцерiв, куркулiв, котрi наче б то розповсюджували рiзноманiтнi чутки, критикували радянську владу7. Петлюрiвцями та буржуазними нацiоналiстами були й українськi полiтичнi емiгранти, причому усiх полiтичних спектрiв. У 40–80-х рр. українцi, котрi чинили спротив радянськiй системi, стали «бандерiвцями та буржуазними нацiоналiстами», а на початку третього тисячолiття «нашистами» (трансформоване вiд називного «Наша Україна»)8. Розглядаючи проблему лояльностi української спiльноти до встановленої в Українi системи влади, можна так окреслити її структурованiсть. Українцi, так чи iнакше втягнутi в загальнодержавну систему управлiння (на рiзних рiвнях – вертикально-управлiнському та регiонально представницькому), стали своєрiдними заручниками системи i були задiянi в нiй i пiдвладнi тим вказiвкам, якi iнодi навiть межували зi злочином. Це стосується i змiни форми власностi, i участi у розподiлi бюджетних коштiв, i проведеннi процесу голосування (як у виборах до Верховної Ради 2002 року, так i у виборах президента у 1999 та 2004 рр.). На мою думку, одне iз почуттiв, що супроводжувало їхнє життя, – це був страх. Страх як бiологiчне явище, що на генетичному рiвнi закорiнене вiд попередньої практики життєдiяльностi предкiв. Страх рiзновиявний: вiд ймовiрностi втрати посади, матерiальних статкiв до вищого його прояву загрози життю. Ключовим принципом, що гарантував збереження посад, благ, убезпечення вiд вiдповiдальностi перед законом була особиста вiдданiсть «кучмiвству» як способу життєздатностi. Так званi «пересiчнi» українцi, для яких сьогоденне благополуччя є мiрилом життя, заробiтна плата i пенсiя – основою життєздатностi, а «висока» полiтика не достойна їхньої уваги, упродовж 90-х рокiв ХХ столiття зосередилися у собi, у пошуковi способiв виживання. І здавалося, що нiщо не зможе вже порушити такої намiрено спрямованої життєвої «iдилiї». Тим паче, що найбiльш впливовий сучасний комунiкативний чинник – преса i телебачення – перебували в руках влади i пiд пильним її контролем. Упродовж довшого часу українцi сприймалися владою (як в СРСР, так i почасти за часiв президентства Л. Кучми) як ненадiйнi «козачки», яких хоча можливо, i потрiбно використати, але як опереткову виставу, як «пiдставу» у чужiй грi й на чужому святi. Продуковано настирливими у медiйному просторi стають не високоiнтелектуальний продукт, не нацiонально вмотивованi шедеври представляють Україну й українцiв, а безбашнi «сердючки», з вуст яких безупинно й нав’язливо стверджується, що «все будет хорошо». У той самий час, наприклад, видатнi українськi спiваки Анатолiй Кочерга, Вiкторiя Лук’янець та багато iнших дiячiв культури виїздять за кордон, у тому числi й через матерiальну незабезпеченiсть, неадекватну оцiнку їхньої працi на батькiвщинi. Як зазначав Мирослав Маринович ще на початку 90-х рокiв: «Існує одна сумна закономiрнiсть: переораний степ нiколи сам по собi не вiдновить багате рiзнотрав’я. Вже ранньою весною його заглушать бур’яни, якi й не дадуть прорости цiлющим травам. Ниву української культури орали вздовж i впоперек не один рiк, i тепер, коли вона парує теплом нової весни, маємо нагоду пересвiдчитися, що чи не першим у рiст пiшло пишне будяччя антикультури»9. У полiтичному життi з метою дискредитацiї правого полiтичного крила виникають органiзацiї двiйники. Причому особливу активнiсть вони проявляють саме у передвиборчi перiоди. Одним iз таких полiтичних проектiв став «Рух за єднiсть» (Б. Бойко). Коментуючи подiї осенi 2001 року, Юрiй Костенко 6 вересня зазначав: «Нi в кого немає сумнiвiв, що те, що “рух Бойка” був вiдроджений не як партiя, а як полiтичний проект. Їх мета не дозволити створитися нi цьому об’єднанню, нi успiшно пройти вибори». Варто зазначити, що такi технологiї часом були успiшними, бо роздмухували протистояння мiж лiдерами та лягали бальзамом на душу, тiшачи еґо певних полiтикiв. Яскравим i незабутнiм прикладом був процес творення так званої «канiвської четвiрки». Проте, як показує аналiз розвитку української спiльноти як у попереднi iсторичнi перiоди, так i сьогоднi, соцiум здатен в умовах звуження простору життєдiяльностi не тiльки до кiлькiсного вiдтворення пасiонарних особистостей – носiїв прогресивних iдей, а й запропонувати суспiльству альтернативний шлях розвитку. «Кожна держава веде зi своїми громадянами розмову про законнiсть свого iснування. У цiй розмовi держава займається самовиправданням, вимагаючи вiд своїх громадян лояльности. Деякi держави мають так мало пiдстав для здiйснення влади без застосування сили чи iдеологiї, що створення i поширення легенди про законнiсть є всепоглинаючим, всеосяжним i викривальним для режиму. Однак, навiть у демократичних суспiльствах вiдчувається загальна потреба у створеннi легенд i пiдтримцi громадянськости. Важливо, що цi iдеї й образи становлять частину визначення кожної держави. Уряди фактично змушенi продукувати або пiдтримувати образи, що змiцнюють вiдносини мiж ними i їх громадянами. Держава може претендувати на втручання у ринок iдей чи виходячи з iнтересiв захисту своєї культури – вагомої i достатньої причини для втручання, чи, бiльш претензiйно, заради заохочення свiтогляду, що розширює її панування. Таке театральне i неперевершене поняття, як нацiональна iдентичнiсть, часто стає, вишуканим зiбранням образiв, якi виробляються урядом (чи низкою груп iнтересiв) заради збереження своєї влади»10. З огляду на процеси глобалiзацiї держава повинна навiть посилювати свiй вплив на становлення нацiональної iдентичностi спiльноти для досягнення конкурентноспроможностi на бурхливому ринку лояльности суспiльства. Однак, у 2000–2004 роках мiж українською владою та соцiумом ефективнiсть спiврозумiння й спiвпрацi все зменшувалася. А в iнформацiйному просторi запанувала однобiчна точка зору, котра базувалась на створеннi образiв роз’єднаностi українцiв за територiальною, нацiональною i, навiть, соцiокультурною та iсторичною ознаками. У такiй ситуацiї громадська думка починає шукати альтернативу iснуючому стану речей, i в полiтичнiй сферi це проявляється у пiдтримцi опозицiї. У 90-х роках влада потужно використовувала комунiстiв як опозицiю i завжди сама перемагала. На початку ж третього тисячолiття ситуацiя в Українi кардинально змiнилася. На полiтичну арену виходить потужна некомунiстична опозицiя, яка опирається й використовує як попереднiй суспiльний досвiд, так i новий: вiд застосування новiтнiх технологiй – до опори на молодь як основну рушiйну силу в боротьбi за владу. Український прорив як технологiя i тактикаВ усi часи перед окремою людиною i спiльнотою стоїть питання можливостей самореалiзацiї через наявно (або приховано) використовуванi засоби. Вони, як правило, застосовуються в залежностi вiд приналежностi до певного суспiльного кола, рiвня культурностi, освiченостi та технологiчної оснащеностi. У 2000 роцi прорив в iнформацiйному просторi України здiйснила iнтернет-газета «Українська правда». Вона стала швидким непiдконтрольним i вседоступним засобом iнформацiї, хоча й серед «просунутих» українцiв (тих, що мали доступ до мережi iнтернет). І саме першопочаткiвцю цiєї справи в Українi Георгiю Ґонґадзе (українцю й грузину водночас, що з огляду на сьогодення є достатньо символiчним i мабуть дещо фатальним, як для особистостi) судилася доля не тiльки бути знищеним злочинною системою, а й стати своєрiдним каталiзатором українського суспiльного терпiння. Чотири роки поспiль iм’я Георгiя Ґонґадзе не сходить зi сторiнок преси, воно на вустах кожного українця як символ непокараного злочину. Злочину не лише перед самим убитим i його рiдними, а й суспiльно-значимого, як найнижчий щабель моральної деградацiї влади як такої. Вiдправною точкою у вiдлiковi українських часозмiн на полiтичному полi стала вiдставка найбiльш успiшного за часiв незалежностi уряду Вiктора Ющенка. З його iм’ям в українцiв почали асоцiюватися не лише падiння, втрати, а, передовсiм, перемоги – вiд опанування ситуацiї на фiнансово-платiжному ринку з введенням в обiг у 1996 роцi національної грошової одиницi – гривнi – до виплат пенсiй, припинення «вiяльного» вiдключення електроенергiї тощо. Зрештою Вiктор Ющенко став новим обличчям української опозицiї. ХХ столiття в iсторiї європейських народiв породило визначних лiдерiв, котрi опинялися на чолi держав у скрутнi й визначальнi перiоди. Т. Масарик у чехiв, Й. Пiлсудський у полякiв, К. Г. Маннергейм у фiнiв, Де Голь у французiв, Р. Караджич у хорватiв. Вони не просто творили iсторiю своїх народiв, а й у складнi перiоди несли вiдповiдальнiсть перед спiльнотою. Українцям же влада постiйно пiдкидала iдею про те, що потрiбно вибирати не кращих, а «менше зло». Або комунiсти, або Кучма, або Янукович, або повний розбрат у країнi. Проте, як показала практика, тактичнi ходи полiттехнологiв сусiднiх держав вкотре були помилковими. Могутня сила, що згуртувалася на парламентських виборах 2002 року пiд крилами «Нашої України», очолювана Вiктором Ющенком, не тiльки запропонувала суспiльству життєву альтернативу, а й використала простий i в той же час доступний лозунг передачi iнформацiї «iз рук в руки», «вiд порога до порога». У загальносвiтову iсторiю 2004 рiк увiйде як рiк українських перемог. Причому цi перемоги були поступально рiзнорiдними, проте дiєво впливовими на формування нацiональної самосвiдомостi української спiльноти. Першотворцем образно-символiчного ряду пiд умовною назвою «перемога 2004» став «5 канал». Як зазначав Роман Скрипiн: «Мрiяти про iдеальну ситуацiю, коли все буде так, як слiд – можна. Але цi мрiї ризикують так i залишитися мрiями. Якщо нiчого, абсолютно нiчого не робити… Я на власнi очi бачу як руйнується старанно створений стереотип, що новини є неприбутковим продуктом, що новини, мовляв, не цiкавлять глядача. Я це бачу по рейтингах новин, якi за пiвроку виросли у десятки разiв. Я бачу, що наш глядач спраглий iнформацiї. Саме iн-фор-ма-цiї, а не тупої пропаганди, якою його годують на центральних каналах»11. 5-й канал став тим iнформацiйним вiкном у свiт, яке пiднiмало людську гiднiсть, руйнувало стереотипи поведiнки i, передовсiм, поборювало страх людей перед вибудуваними системою влади способами залежностi людини. На конкурентно утрадицiйненому полi сучасної свiтової пiсенно-медiйної культури перемога української спiвачки Руслани стала впевненим поштовхом до усвiдомлення можливостi перемоги як осмисленої реальностi. На тлi усезагальної розчарованостi та пригнiченостi через втрати i поразки попереднiх рокiв успiх українки на Євробаченнi став пiдґрунтям для осмислення самооцiнки i самозначимостi особистостi загалом. Показав важливi незайнятi нiшi можливого впливу на свiтову спiльноту, оминаючи кордони полiтичної доцiльностi та усезагальної байдужостi, котрi все глибше пронизують європейськi суспiльства достатку й добробуту. Виявна культурна iнакшiсть пiсенної представленостi Руслани розтопила кригу байдужостi суспiльних верств Європи, викликала iнтерес не лише до себепредставленостi спiвачки, а й спонукала до подразнення чинникiв впiзнавання країни-репрезентанта. За iндивiдуальною перемогою спiвачки стояла державно-уособлена непiзнана й несприйнята вкотре свiтовим спiвтовариством iнакшiсть – Україна. Ще одним важливим подразником для свiтової спiльноти стали вибори президента в Українi, що стартували на початку лiта й викликали бурхливу реакцiю у зв’язку з розумiнням очевидно невiдкладних полiтичних змiн через закiнчення «епохи Кучми». Бажання правлячої елiти України «не змiнювати змiнюване» породжувало ряд правових колiзiй (наприклад, визнання Конституцiйним судом можливостей третього президентського термiну), спонукувало до пошуку вагомої пiдтримки з боку партнерiв за кордонами України, а вiдтак i поступки та надання прiоритетiв їм у рiзних галузях, що часом виходило за межi поняття «українськi нацiональнi iнтереси». Як зазначав О. Чалий, – «Непрозорiсть i непослiдовнiсть зовнiшньої полiтики негативно вiдбилась на нацiональних iнтересах України. Практично пiсля кожного саммiту у верхах без краваток Україна залишалась без чергових штанiв. Зовнiшня полiтика не об’єднувала український народ, а роз’єднувала його. На жаль, ми занадто пiзно зрозумiли, що в сучасному мiжнародному життi визначальну роль вiдiграють не грошi, а закрiпленi за державою статуси»12. Вибори 2004 року уже зi старту принципово вiдрiзнялися вiд усiх попереднiх. На полiтичнiй аренi початку третього тисячолiття в Українi з’явилася нова розстановка сил. Комунiсти вже не були провiдною iдеологiчною полiтичною силою. Ностальгiя за минулим не мала сенсу для поколiння 70-х i 80-х рокiв ХХ ст., а iдеологiя модерної української перспективи не стала для українських лiвих прiоритетною. Влада, яка на плечах комунiстiв перемагала в попереднi перiоди, дискредитувала українську перспективу неефективнiстю свого керування. І хоча президент намагався ствердити українському суспiльству усезнану вже iстину – «Україна не Росiя», проте не змiг убезпечити українцiв вiд «росiїзацiї життєвого простору» (економiчного, медiйного й загалом культурного). Бiльшiсть українських виборцiв делегувала право вiд свого iменi керувати країною саме тому, хто на своїх передвиборних гаслах ствердив «Україна зможе!», хто вiдверто назвав причину невизначеностi українського поступу у майбутнє. «Минуло дванадцять рокiв, i ми бачимо, що Україна розгублено стоїть на роздорiжжi, не впевнена у своїх можливостях. Зубожiлий народ, корумпована влада, отруєна та запущена земля – такою знають сьогоднi нашу країну у свiтi… Українцi гiднi кращої долi. Як повiтря, потрiбнi змiни, якi допоможуть нам зробити Україну демократичною i правовою, заможною i благополучною, могутньою i шанованою в свiтi. Такий проект майбутнього, впевнений, здатен об’єднати моїх спiввiтчизникiв незалежно вiд нацiональностi, вiросповiдання, полiтичних орiєнтирiв. У цьому роцi в кожного з нас буде можливiсть зробити вiдповiдальний вибiр»13. Рушiйною силою полiтики Перемог стала молодь. Вона згуртувалася навколо громадянської кампанiї «Пора». Саме студентська молодь уже влiтку 2004 року одержала свою маленьку перемогу. Нелогiчне й непрозоро здiйснене об’єднання трьох сумських вузiв спричинило масовий протест молодi. Це був перший дзвiнок того, що у єдностi – сила. І молодi люди використали цей шанс. «Хто може похвалитися розповсюдженням i розклеєнням 75 мiльйонiв одиниць опозицiйної друкованої продукцiї? Хто так допiк силовикам, що тi порушили кримiнальну справу за статтями про органiзацiю “незаконного збройного формування” та “пiдготовки теракту”? Хто забезпечив такий велетенський корпус спостерiгачiв на виборчих дiльницях (у тому числi i членiв дiльничних комiсiй. – В. П.)? Перший вивiв на майдани молодь? Органiзував наметове мiстечко на Хрещатику й налагодив його життєдiяльнiсть? (До речi, стверджую, пiд час зустрiчей з “молодими людьми з наметiв” постійно відчувалося, що вони були впевненими у своїх дiях, надзвичайно вiдповiдальними за справу й величними у своїй мiсiї. – В. П.). Заблокував Адмiнiстрацiю Президента, Кабмiн i дачу Кучми в Кончi-Заспi? “Пора”. Як зазначав один iз лiдерiв молодiжного руху Владислав Каськiв, “Пора” як громадянський рух склалася навiть не з десяткiв, а iз сотень рiзних середовищ. Це були конкретнi люди, групи людей, органiзацiї, в тому числi й офiцiйно зареєстрованi, iдентифiкованi й неiдентифiкованi… Інша справа, що “Пора” стала феноменом, об’єднавши представникiв нового поколiння полiтикiв, якi каталiзували дуже багато процесiв, у тому числi й полiтичних»14. У 2004 роцi українцi навчилися також захищати свою перемогу правно-процедурно, через суд. Процес судового розгляду порушень у другому турi виборiв Президента спостерiгали не тiльки українцi, а всi, хто мiг дивитися «5-й канал». Це був своєрiдний «правовий навчальний тренiнг» для мiльйонiв. У тi днi Леонiд Радзиховський справедливо констатував: «Полiтично активна Україна – з опозицiєю, полiтично пасивна Україна – нi з ким… Вiд усвiдомлення свого морального права i сили – решта всього. Одна з причин та, що в Українi (як в 1990–1991 рр. в Схiднiй Європi та Прибалтицi) вдається досягти того, що нiяк не виходить у Росiї: поєднання нацiоналiзму i бажання свободи… Україна – не наша. І не американська. Вона – дивно сказати! – українська. Доросла…»15 Соцiокультурнi й полiтичнi Перемоги 2004 року ознаменували собою й спортивну – перемогу Вiталiя Кличка на рингу. Це було своєрiдне «силове» українське слово, слово нової України, омрiяної країни мiльйонiв попередникiв. Українська Україна сприймається свiтом по-iншому: iз заздрiстю, бо її керманичi змогли пройти мiж Сцiллою можливого збройного конфлiкту i Харибдою ненасильницького спротиву мiльйонiв, зi скепсисом – то не їхнi перемоги, то «американськi валянки», чужi фiнанси та технологiї; з побоюванням – в умовах глобальних змiн вони стануть прикладом для наслiдування; з надiєю – нарештi щось зможемо i чогось досягнемо. 2005 рiк має закрiпити нашi перемоги. Подолати суспiльну невпевненiсть, i не тiльки дати надiю, а й реалiзовувати її щоденно маленькими й великими здобутками. 1Матвiєнко А. Стати нацiєю, щоб перемогти // Самостiйна Україна. – 2004. – 1–6 червня. 2Досить вiдверто про це виклав свої аргументи Вiталiй Масол, Голова Ради Мiнiстрiв УРСР (з 1987 до 1990) у книзi «Упущенный шанс». – К., 1993. – 152 с. 3Див. детальнiше про це в публiкацiях: Лук’яненко Л. Вiрую в Бога i в Україну. – К., 1991. – 320 с.; Русначенко А. Розумом i серцем. – К., 1999. – 324 с.; Данилюк Ю., Бажан О. Опозицiя в Українi. – К., 2000. – 616 с. та iн. 4Кiнах А. Український прорив. – К., 2004. – С. 8. 5Кравчук Л. Маємо те, що маємо. Спогади i роздуми. – К., 2002. – С. 378. 6Див.: Каппелер А. Мазепинцi, малороси, хохли: українцi в етнiчнiй iєрархiї Росiйської iмперiї // Київська старовина. – 2001. – № 5. – С. 7–11. 7СОДА. – Ф. 1731, оп. 2., спр. 3, арк. 34–36. 8Детальнiше див.: Пiскун В. У пошуках iдентичностi. Українська перспектива як усвiдомлений вибiр // Вiче. – 2004. – № 12. – С. 53–58. 9Маринович М. Україна: дорога через пустелю: Зб. статей / Худож. оформлювач О. Є. Сидоркевич. – Харкiв, 1993. – С. 27. 10Прайс Монро. Телебачення, телекомунiкацiї i перехiдний перiод: право, суспiльство i нацiональна iдентичнiсть // Ї. – 2004. – Ч. 32. – С. 123. 11Скрипiн Р. 5-й канал // Ї. – 2004. – Ч. 32. – С. 171. 12Чалый А. «После каждого саммита в верхах без галстуков Украина оставалась без очередных штанов» // Weekly. – 2005. – 14–21 января. 13Ющенко В. Дорогi читачi! // Україна зможе! – К., 2004. – С. 3–4. 14Дайте «Порi» точку опори, i вона ще раз здивує Україну // Україна молода. – 2005. – 22 сiчня. 15Радзиховский Л. Контрольный звонок? // Открытая политика. Спецвыпуск газеты «Самостiйна Україна». – 2004. – № 3, ноябрь. |